Welcome to Hallagerbakken borettslag   Click to listen highlighted text! Welcome to Hallagerbakken borettslag Powered By GSpeech
Aktuelt

Nøkler og portåpnere til parkeringshuset

Print Friendly, PDF & Email

Det er kun andelseiere (og lovlige leietakere) med plass i parkeringshuset som kan få portåpner og/eller nøkkel til parkeringshuset.

Noen spørsmål og svar:
.
Hvordan bestille nøkkel eller portåpner til parkeringshuset?
Du legger inn din bestilling via Beboerservice!
Etterpå vil du få en egen epost med informasjonen du trenger
for å betale for produktet.
NB! De ‘gamle’ nøklene virker fortsatt!
.
Hvorfor er rekkevidden på de nye portåpnere kortere enn på de gamle?
Den gamle mottakeren sto i en boks oppunder taket på innsiden, og var tilgjengelig utenfra gjennom åpningen oppe på veggen. Den nye mottakeren er i styringsboksen ved siden av porten. Dette medfører at det er en betongvegg med armeringsjern mellom mottakeren og de håndholdte senderne (‘portåpnerne’) våre. Dette gjør at forholdene blir dårligere og rekkevidden blir dermed kortere.
Dette kompenserer vi ved å sette opp en antenne ved hver port. Vi forventer at dette skal vært fult ut fungerende innen midten av januar 2019.
.
Hvorfor er det to knapper på åpneren?
Vi har to modeller av åpnerne i bruk i borettslaget. Noen få har fått den med to knapper på. Det er kun den ene knappen som virker. Årsaken til at disse ble utdelt var at det var leveringsproblemer på én-knapps åpneren.
.
Stemmer det at de ‘ikke liker’ kulde?
De fleste oss har den samme erfaringen: portåpneren virker dårlig når den er kald, og når batteriet begynner å bli gammelt (gjelder for flere av oss).
Det siste kan hver og en av oss få gjort noe med, den første er litt mer vanskelig. Og la portåpner ligge igjen i en kald bil har flere oss dårlig erfaring med, mens dersom den får være med til et varmt hus og ligge i en varm lomme, fungere de bedre.
Har styret noen hemmelige lagre med portåpnere som fungerer bedre? Nei, dessverre.
Kjenner styret til noen ‘quick fix’ på problemet? Nei, dessverre.
.
Hvorfor ble åpningene lavere?
Mellom åpningen (≈hullet) og taket er det en veldig lav vegg for å montere noe på. Dette medfører at opphengingsmekanismen for porten må monteres i taket eller på et stativ/en ramme.
Styret har fått vurdert på vi kunne øke høyden i toppen eller grave oss nedover i åpningene. Bygget er konstruert slik at dette ikke reelt er mulig. Vi har også vurdert å bruke den gamle porten, men med en ny mottaker og motor. Det vil ingen montere for oss fordi det er i dag ulovlig.
Konklusjonen ble dermed å gjøre det beste ut av det handlingsrommet vi hadde, og laveste åpning ble den til 2. etasjen. Høyden er reelt på 207 cm (selv om skiltet etterhvert sier 205 cm). Høydene vi bør forholde oss til:
  • Inngang 2. plan: 205 cm
  • Porten nede til venstre sett fra utside: 215 cm
  • Porten nede til høyre sett fra utsiden: 210 cm.

Kan fjernkontrollen ‘integreres’ med bilen?
Flere bilmodeller nå har muligheten til å integrere fjernkontrol-funksjonaliteten inn i bilens eget system. Kan våre brukere gjøre dette hos oss? Det første svaret vi har fått fra leverandøren av porten er dette:

Nei dette har vi dessverre ikke mulighet til. Det er slik at en håndsender må snakke med en mottaker som er koblet til portstyringen. Og om dette skulle være mulig ville en sannsynligvis måtte montere en mottaker for hvert bilmerke. Disse mottakerne er heller ikke like sikre som de vi leverer, og en vil risikere at fremmede kan ta seg inn i garasjen, etter det jeg har blitt fortalt.

Styret er litt usikker på hvor riktig dette er og vil forsøke å finne ut av om hva som kan være mulig til en fornuftig pris.

Hvorfor er det spor i gulvet?
Taket og gulvet er ikke 100%  i vater i parkeringshuset og dette måtte man forholde seg til. Leverandøren valgte da å lage spor i gulvet slik at skyveportene kan gå til siden.

Dette medfører igjen fare for at vann og skitt kan legge seg der. Vi har fått utbedret sporet og regner med (håper?) at dette ikke skal skape vanskeligehter på sikt.

Sist oppdatert: 31/12/2018

Comments are closed.