Tilbakemelding til leverandører
Vi får flere tilbud på de ulike tjenester fra ulike leverandører i løpet av året. Mange viser med tydelighet at de overhodet ikke har satt seg inn i hvem vi er, den mulige kunden. Et minimum er at man har skummet seg igjennom relevant stoff som ligger på hallagerbakken.no.
Henvendelsene vi får kan grupperes slik:
- Åpne henvendelser: Leverandører prøver å oppnå kontakt, -fisker etter suspects. Det skal mye til at vi svarer på slike henvendelser. Det er kun når de har flaks ved at vi akkurat nå ser etter slike tjenester og/eller at de har reelt satt seg inn i vår situasjon. En kort privat kommentar: Det er overraskende mye tull i disse henvendelsene som løgnaktige referanser til tidligere kontakt som ikke har funnet sted, påstander om besparelser ift det vi betaler i dag uten noen for for sannyliggjøring (vår regnskaper er f.eks. tilgjengelig og aktuelle for noen henvendelser) osv
- Tilbudsforespørsler: Dersom vi har sendt ut en tilbudsforespørsel leser vi naturligvis innkommende tilbud. En klassisk måte å ikke komme videre i prosessen er å ikke svare ut det vi har spurt om. Det skjer overraskende ofte.
- Tar sjansen: Vi har lagt ut nåværende avtale på nettsidene våre (uten beløp) som vi har på noen områder (skadedyr, vaktmester-tjenester, elektriker, renhold). Dette gjør vi fordi andelseierne skal ha innsikt i hva vi har avtalt, og fordi det gjør at vi enkelt kan få nye tilbud på bortimot det samme fra nye aktører. Vi forventer at eventuelle tilbud er tydelige på nye vilkår, nye deltjenester/’kvaliteter’ etc. På grunnlag av det man finner på nettet (og eventuelt en befaring/besøk uten styrets involvering) kan man gi et tentativt tilbud (tilnærmet likt det vi har i dag). Dersom det er interessant, vil vi eventuelt ha et møte. Det kan medføre en forespørsel om et justert/tilpasset tilbud.
Befaringer/møte: Nei, vi bruker ikke tid på å møte leverandører som ikke har sannsynliggjort på forhånd at vi kan ha nytte av det.
Aktivt arkiv: Vi lagrer alle innkomne skriftlige henvendelser/tilbud fra leverandører vi oppfatter som seriøse, uavhengig om vi har hatt en konkret dialog med dem nå. Vi går til dette arkivet når vi har noe som er aktuelt på gang. Useriøse henvendelser/leverandører går i papirkurven…
Styrenettverket Holmlia (til orientering): Hallagerbakken borettslag deltar i et styrenettverk med nærmere 30 sameier/borettslag hvor styremedlemmer samarbeider og hjelper hverandre for å drifte egne boligselskaper mer profesjonelt. Vi utvekslet også råd om leverandører…
Sist oppdatert: 3/4/2025