Vi ønsker naturligvis at også nye mennesker får muligheten til å bo i vårt borettslag, og noen boliger skifter eiere hvert år. Meglere er ofte involvert i dette, og vi forstår at flere av spørsmålene som sendes oss blir stilt. Men vi har ikke kapasitet til å svare på spørsmål som allerede er dekket i:
- De siste innkallingene til generalforsamlinger, for eksempel:
Er det planlagt tiltak som kan medføre økning av fellesutgifter (utover prisstigningen)?
Er vi kjent med reguleringer i nærområdet som kan påvirke bomiljøet eller verdien av boligen(e) framover? - Artikler på vår åpne nettside:
- Hva inngår i «fellesutgiftene» på fakturaen fra borettslaget? Eierne i rekkehus får individuell faktura på for eksempel fjernvarmen, mens i blokkene betaler man via a-konto-systemet og en individuell avregning en gang i året.
- Hva er mulig av endringer, oppussing eller utbygginger i boligen? Konkret svarer styret kun på dette via søknader fra nåværende eiere, men generelt finner man mye av føringene i for eksempel vår Byggeveileder.
- Offentlige nettsteder (proff.no, brreg.no m.fl.) eller i «meglerpakken» fra OBOS.
Selgeren, nåværende eier, har også ansvar for å informere mulige kjøpere korrekt om ting de skal/burde ha holdt seg oppdatert på.
Vi skriver ikke dette fordi vi er motvillige til å gi informasjon, men fordi vi ikke har kapasitet til å svare på spørsmål som det er rimelig å forvente at en profesjonell megler har funnet svar på andre steder, som på våre nettsider. Men har man spørsmål etter å ha seriøst prøvd å finne informasjonen, så er det bare å spørre….
Oppdatert: 5. juni 2024