Dette er en oppfordring til alle beboere om å ta bedre vare på søppelrommene i blokkene!
Konsekvensen av dårlig ivaretakelse er dårlig lukt, et lite attraktivt rom å avlevere søpla i, potensiell fare for skadedyr og høyere kostnader for fellesskapet, som gir utslag i fellesutgiftene (fjerning av feilplassert avfall, vask av søppelrommene og skadedyrbekjempelse koster alt sammen penger).
Det er beboernes ansvar å holde oppgangen og ‘eget’ søppelrom i orden.
Reglene er enkle!
- Kildesorter søpla (Matavfall i grønne poser, plast i blå og restavfall i vanlige søppelposer)
- Søppelposene skal være knyttet før de legges i søppeldunkene
- Vi gjentar: Poser skal være skikkelig knyttet!
- Aviser og annet papirmateriale legges i egne dunker i søppelrommet. NB! Pappemballasje må brettes sammen og legges oppi – ikke settes utenfor eller oppå – dunkene.
- Glass, blikkbokser o.l. skal i eget returpunkt ved vaktmesterormådet
- Planteavfall skal ikke kastes i søppelrommet, dette har vi egen hagebinge for på vaktmesterområdet.
- Hensetting av lamper, malingsspann og annet som ikke er ‘vanlig søppel’ har ingenting i søppelrommene å gjøre.
- Farlig avfall skal bringes til en miljøstasjon. Eksempler på farlig avfall: rengjøringsmidler, maling, lakk og lim, batterier, lysstoffrør/sparepærer, spraybokser og gass, plantevernmidler, løsemidler, småelektrisk.
Hva er farlig avfall?
- Trykkimpregnert trevirke
- Maling, beis og lakk
- Spillolje
- Lim
- Kjemikalier
- Batterier
- Sparepærer
- Whitespirit
Det er forbudt å kaste denne type avfall i restavfall (de vanlige søppelrommene/-husene), i naturen eller i miljøcontaineren. Ellers oppfordrer vi alle til å kildesortere, det er enkelt, effektivt og VIKTIG!
- Matavfall i GRØNN pose
- Plast i BLÅ pose
- og restavfall i VANLIG plastpose
- Hermetikk, glass, metall og T-lysholder skal i IGLOO ved «vaktmesterplassen».
Hvor kan du avlevere farlig avfall?
- Sjekk med REN!
- eller til en relevant butikk f.eks. lyspærer kan leveres på matbutikker.
Når kommer miljøcontaineren til borettslaget?
Sjekk artikkelen der styret oppdaterer tidene….
Hva gjør vi når avfallet ikke blir hentet?
Borettslaget kjøper en obligatorisk tjeneste fra kommunen. Prisen avhenger hvor ofte de skal sørge for at restavfallet og papiravfallet skal hentes. Denne tjenesten og hvordan VI håndterer avfall, er regulert der vi f.eks. er pliktig til å kildesortere. Dersom dette ikke blir gjort så kan det medføre økte kostnader for oss!
Når skal avfallet hentes?
Type beholder | Hvor ofte? |
---|---|
Papir | Annenhver uke |
Restavfall | 1 gang pr. uke |
Neste tømming? Sjekk her!
Klage?
Dersom du oppserverer noe kritikkverdig i tilknytning til håndteringen av avfallet her hos oss, så ber vi deg gi en konkret tilbakemelding til styret på epost. Det er kun dersom det er noe som er farlig at du behøver å snakke direkte med sjåførene.
Du kan også sende en epost til <postmottak@ren.oslo.kommune.no> når søppla ikke er hentet iht avtale (sjekk først når det skulle ha vært hentet.)
.
Styret: 18/05-2020