Welcome to Hallagerbakken borettslag   Click to listen highlighted text! Welcome to Hallagerbakken borettslag Powered By GSpeech
Hallagerbakken borettslag

Hva er støy i borettslaget?

Print Friendly, PDF & Email

Normal lek blant barn som lever er smilegrunnlag for noen og støy for andre. Samtaler med besøkende på balkongen  er et levende bofellesskap for noen og støy for andre. Håndverkerne som arbeider er forventningen om nytt kjøkken for eierne, og støy for andre.

Kardemommeby-tilnærmingen til diskusjonen om «hva er støy» er at når det du hører er støy for deg, snakk med de ansvarlige; og når du planlegger å gjøre noe som andre kan oppfatte som støy, snakk med de mulige berørte. Stort sett løser dette de fleste forhold. Rammen for disse samtalene er vanlig folkeskikk, hva enn det måte bety, og noen regler og realiteter.

Reglene er greie og enkle. Det er ikke lov til å bore i veggen slik at naboen blir forstyrret, selv om du mente at midnatt er en fin tid å henge opp bildene du arvet fra svigermor. Det er ikke lov til å ha en langvarig, høylytt krangel på mobilen på balkongen slik at naboer blir forstyrret. Det er ikke lov å gjøre det utrygt for barn ved å kjefte på dem fordi de leker tidvis noe høylytt på en lekeplass. Vedtektene, Husordensreglene og det alminnelige lovverket regulerer en del av diskusjonene om hva «er akseptabel støy» og rundt disse reglene går det seg til en praksis etterhvert. F.eks. når husordensreglene våre sier at det skal være ro fra kl. 22:00 til 8:00, så betyr ikke det at håndverkerne kan jobbe utover kvelden.  Husordensreglene sier jo at bygningsmessige arbeider kun kan skje frem til 17:00, men det er lov å la malekosten bevege seg utover kvelden…

Tilsvarende er ikke trappeoppgangen en lekeplass på noe tidspunkt på døgnet, det er en transportåre hvor vi vil forvente at barn gir normal lyd fra seg når de er på vei til og fra leiligheten. Men det må være lov til å stoppe et 5-minutt for en fem-åring også i oppgangen og ha en samtale med en venn, på lik linje med at voksne kan det? Vi kan ikke regulere alt!

Vi bor i et borettslag, og det medfører også noen realiteter. Det betyr at vi bor tett på hverandre. Det betyr at vi må ta litt mer hensyn til hverandre. Og det betyr at vi må akseptere at folk lever og har liv nær oss. Det er lov til å la barne leke, det er lov til å ha en middag på balkongen, det er lov til å pusse opp i boligen osv. Det er lov til å legge en laks på el-grillen eller ta en røyk på balkongen, men dersom det blir mye av det, så kan det sjenere en nabo. Det er lov til å kjøre inn en fulllastet bil forsiktig for å laste av posene fra Sverige-turen, men det er ikke akseptabelt å la bilen stå i flere timer utenfor mens du rydder ut av posene. Det er lov til å gråte høylytt en kveld i egen leilighet i sorg, det er lov å ha en festlig tilstelning med musikk og latter en gang i blant (spesielt når volumknappen på anlegget er på vei nedover mot kl. 23:00) og hunden må få lov til å bjeffe en gang når det ringer på døren. Men en hund kan ikke stå å bjeffe hele dagen mens den venter på at eierne skal komme hjem.

Styret er ikke…
Det er mange forventninger til et styret og når man tenker seg om, så forstår de fleste at det er mange ting styret ikke er! Styret er ikke politiet, barnevern, konfliktråd, allmenn domstol, vaktmester og resepsjon på hotellet du har betalt dyrt for, barnevakt og hittegodskontor for bortglemte ting, «misjonær» for dine meninger og mye annet.  Hva er så styrets rolle i forbindelse med klager på støy?

Klager
Styret får en gang iblant klager på ulike ting som vi fort kommer inn i diskusjonen «hva er akseptabelt støy i borettslaget». Vårt utgangspunkt er er:

  1. Kardemommeby-tilnærmingen:
    Vi ber folk snakke sammen og håper det naboer kan finne en konstruktiv løsning sammen.
  2. Vi leser Vedtektene, Husordensreglene og tidsvis annet lovverk,
    og ser om dette gir noen svar med tanke på å ta en beslutning. Deretter tar vi eventuelt en prat med de berørte for å se om vi kan bidra til at ting løser seg.
  3. Av og til er eller blir dette en konflikt.
    Generelt ber vi naboer som har en «støyende nabo» om å ringe vekterselskapet, som da vil komme å ta en kort prat med vedkommende. Vekterselskapet skriver alltid en rapport som kommer til styret. Dersom vakta har registrert «uakseptabel støy» så vil det komme fram av rapporten. For styret er dette dokumentasjon, som igjen er nødvendig for at vi kan gjøre noe mer.
  4. Konfliktrådet.
    Alle (styret har ingen sær-rettigheter/-plikter) kan kontakte konfliktrådet og få hjelp av dem til å megle i en konflikt f.eks. med en nabo.
    Konfliktrådet i Oslo og Akershus (oak@konfliktraadet.no, http://www.konfliktraadet.no).
  5. Utover dialog
    har vi strengt tatt bare et virkemiddel, og det er at vi kan begjære en leilighet solgt dersom vi har sannsynliggjort (les: dokumentert!) uakseptabel atferd fra beboer/andelseier over tid.
    (Til informasjon: vi har hatt slike saker i nyere tid!).

God naboforhold og godt bomiljø skapes av oss alle. Det kan ikke delegeres.
Snakk med (ikke til!) barna og naboene, og vær et godt eksempel selv!

av BTT

Comments are closed.