Welcome to Hallagerbakken borettslag   Click to listen highlighted text! Welcome to Hallagerbakken borettslag Powered By GSpeech
Hallagerbakken borettslag

Ladeboks ute av drift?

Print Friendly, PDF & Email

Hva gjør du dersom ladeboksen din ikke virker? Feilen kan ligge på flere steder… Erfaringen er at problmeet kan ligge i

  • selve ladeboksen (da snakker man med den som har ansvaret for “signaler”, som DEFA eller leverandøren av boksen)
  • i ladekabelen (vi har noen eksempler på at den har vært skadd…)
  • i infrastrukturen (da vil borettslaget følge dette opp; skjer normalt etter elektriker har varslet oss)
  • hos “andre” (dersom strømmen har gått i din strømkrets/sone kan årsaken være en nabo som har problemer eller et større problem i anlegget. Borettslaget følge dette opp nr styret vet om det…)

Ved utfordringer med ladeboksene, enten de på taket eller de private ladeboksene i parkeringshuset, er DEFA det første kontaktpunktet. De fleste problemene blir løst direkte mellom DEFA og brukeren. Vi minner også om at ‘Lade i Norge’ eies og driftes av DEFA.

Skulle det være tilfeller hvor du trenger ytterligere assistanse fra Oppegård Elektriske AS, vil DEFA normalt informere om dette. (Om de sier at du bør kontakte styret er det ofte en misforståelse; gi gjerne beskjed til styret men kontakt Oppgegård Elektriske for å få løst problemet).

  • For problemer med ladeboksene på taket, kan du varsle styret. Ved utfordringer med private ladebokser, ta kontakt med DEFA direkte. Hvis det viser seg at problemet krever ytterligere oppfølging, vil veiledning bli gitt for neste steg.
  • Kontaktinformasjon til DEFA er: Tlf: 32067700 Tastevalg 1 for el.bil lading.mail: post@defa.com
  • Dersom Oppegård Elektriske as blir involvert og oppdager at årsaken til problemet ligger i infrastrukturen til borettslaget vil styret få beskjed om dette (og vi tar da naturligvis regningen også). 

Formelt er ladeboksen kjøpt privat fra Oppegård Elektriske as. Du har vanlige forbrukerrettigheter ift dette kjøpet.

Generelt om å lade på taket
Kort instruks: Gjør som du er vant med på andre plasser …

Litt lengre instruks: Følg instruksene på ladeinorge.no/brukerveiledning for å starte lading.

Det er flere måter å starte lading på. De to vanligste/enkleste er, enten en valgfri RFID-brikke (eks. ladebrikke fra Norsk elbilforening, Lade i Norge m.fl.) , eller via SMS (dersom du er registrert hos Lade i Norge). Telefonnummer for SMS er 59440063.

Dersom du bruker SMS så er navnene på ladeboksene på taket her: Hallager01…Hallager06, stigende fra innkjøring.Så om du ønsker å starte lading på boks nr 4, sender du SMS til 59440063, med kodeordet Hallager04.

Generelt om å lade via egen boks
Oppstart: Registrer ladeboksen din på Lade i Norge/DEFA ved å sende koden (eks. HAL xxx) til 59440063.

  • Bruk via RFID-brikke: Du kan bruke hvilket som helst RFID-kort, og sannsynligvis har du ett fra før, for eksempel en nøkkelbrikke, elbilforeningens ladebrikke eller et visa-kort av nyere dato. Elbilforeningen, bilforhandlere eller Circle K, er eksempler på aktører som kan skaffe til veie brikker. Instruks for førstegangs registerering av RFID-brikke, finner du på ladeinorge.no/brukerveiledning (ladeinorge.no/brukerveiledning).
  • LadeiNorge: Du kan starte ladingen fra webtilgangen til Lade i Norge (ladeinorge.no/app).
    • (Tips: På iPhone: Lag en Snarvei til websiden slik at den blir fungere som en App på mobilen)
    • (Fase 1: Åpne appen Snarveier, +, Legg til handling. , Finn Safari, Åpne URL, …: Fase 2: Del, Legg til Hjemskjerm)

Apper
Når det gjelder CloudCharge-appen så foregår det noe arbeidet på bakrommet for å få dette til å fungere, og når styret vet noe mer om dette vil vi informere om det på nettet. Vi kjenner ikke til andre apper som kan være aktuelle.


Om pris
På taket tar vi per januar 2024 kr 16,- pr time, eller 0,27,- pr minutt (denne er temmelig statisk, endres sjeldent). I P-hus tar vi 1,9,- pr kWh (denne oppdateres jevnlig ved endringer i faktisk strømpris, basert på gjennomsnittspris forrige mnd.).

Sluttbruker betaler en flat pris uansett tidspunkt på døgnet strømmen konsumeres. Med dagens løsning er det heller ikke ønskelig at sluttbruker prøver å begrense lading til antatt “billige” perioder, da det etter hvert ikke vil være nok effekt tilgjengelig, om alle lader samtidig.

Kvitteringen etter endt lading, viser hva du betaler ved siste lading.

Sist oppdatert: 22. juli 2024

Comments are closed.