De som bor i blokkene betaler et månedlig akontobeløp for fjernvarmen – det vil si radiatorvarme og varmtvann. Beløpet er basert på anslått forbruk fra tidligere år, kombinert med en gjennomsnittlig pris. Siden dette bare er et estimat, gjennomføres det én gang i året en avregning mot faktisk forbruk. Resultatet kan gå begge veier: enten har du noe til gode, eller så skylder du et tilleggsbeløp.
Både andelseiere og borettslaget har sammenfallende interesser i at dette treffer så godt som mulig. Det er verdt å tenke over: hvis en beboer bevisst betaler for mye og ser på det som en slags sparing, kan det bety at fellesskapet én gang i året plutselig må betale ut et større uplanlagt beløp. Det er ikke gunstig – verken for likviditeten eller den løpende økonomistyringen.
Våren 2026 endte avregningen med at borettslaget betalte ut i overkant av 460 000 kroner til beboere med tilgode, mens vi krevde inn om lag 41 000 kroner fra dem som hadde betalt for lite. Ingen skulle etter betale et større beløp (største beløp var rundt 5 000).
Ditt forbruk
Hvert år avregnes det faktiske forbruket i den enkelte leilighet mot innbetalt akontobeløp. Forbrukstallene hentes fra ISTAs målere, som er montert på radiatorene og registrerer forbruket løpende gjennom året. De som har betalt for lite, må dekke mellomlegget. De som har betalt for mye, får beløpet tilbakebetalt.
Og ja, vi har rutiner for hvordan vi skal håndtere at en lelighet blir solgt, – hva gammel og ny eier er ansvarlig for.
Justering av akontobeløpet
Styret gjennomgår jevnlig forbrukstallene i samarbeid med ISTA AS og vår forvaltningskonsulent, og justerer akontobeløpet der det avviker vesentlig fra faktisk forbruk. Et typisk eksempel: en leilighet som tidligere var bebodd av en barnefamilie, og som nå har fått en ny eier som er mye borte på jobb, vil sannsynligvis ha et helt annet forbruksmønster – men det fanges ikke alltid opp umiddelbart. I tillegg varierer prisene, noe som også påvirker beregningen.
Tilbakebetaling og innkreving
Har du betalt for mye, reduseres en kommende ordinær faktura fra borettslaget, – og tilsvarende, vil et krav blir lagt til fakturaen. Beboere som får en uventet stor tilleggsregning, kan ta kontakt med vår forvaltningskonsulent i OBOS v/ Daniel Walter (daniel.walter@obos.no) og be om en nedbetalingsplan.
Den årlige tekniske avregningen skjer normalt på våren, etter en administrativ kontroll, blir normalt en eventuell tilbakebetaling eller innkreving gjennomført etter sommerferien.
PS! Har du tenkt over at dette er dine private kostnader, på lik linje med telefonen og strømmen. Fjernvarmen er ikke en del av felleskostnadene, selv om borettslaget må administrere dette for andelseierne i blokkene.

Sist oppdatert: 29. mai 2026