Welcome to Hallagerbakken borettslag   Click to listen highlighted text! Welcome to Hallagerbakken borettslag Powered By GSpeech
Aktuelt

Skal du selge boligen?

Print Friendly, PDF & Email

Fra 1. januar 2022 har du som selger fått flere plikter enn tidligere når du skal selge boligen. Det meste går ut på at du er ansvarlig for å oppgi all den informasjon du kan om boligen. For mange kan det virke som det forutsetter mer informasjon enn hva du opplever at du sitter inne med. Og du kan ikke skjule deg bak en formulering som at «…utover dette selges boligen som den er».

Du – eventuelt med hjelp fra din megler – har dette ansvaret. På nettet finner du en del aktuell informasjon:

Hva kan/vil borettslaget hjelpe deg med?
Det er noen spørsmål som går igjen fra (uerfarne) meglere og andelseiere. Litt kort kan vi svare på dem her:

  1. Vil fellesutgiftene øke framover? Er det planer om å ta opp er gjeld? Svarene på disse spørsmålene er stort sett besvart i de siste 2-3 innkallingene til generalforsamlingene våre, og de ligger på nettstedet vårt. Styret forventer at megler/andelseier først setter seg inn i disse før vi svarer på ytterligere spørsmål. Vi har normalt ikke kapasitet til å gjør meglerens jobb…
  2. Kan borettslaget tilby gode plantegninger m.m. av boligen? Svaret er nei. Vi har en artikkel om dette på nettet: https://hallagerbakken.no/vedlikehold-i-egen-leilighet/hva-har-borettslaget-av-tegninger/
  3. Har borettslaget dokumentasjon ang. rehabiliteringer av baderom o.l. i boligen? Nei, dette er det andelseieren som har ansvaret for. Dersom en utbedring har vært gjort via vårt forsikringsselskap, kan vi ofte bistå med å spørre forsikringsselskapet om de kan skaffe dette.
  4. Har borettslaget noen form for oversikt over vedlikehold og rehabiliteringer som er gjort i boligen? Fra de senere årene har borettslaget en rimelig god oversikt over søknader og hvilke tillatelser den enkelte andelseier har fått fra oss. På konkrete forespørsler kan vi – alt etter kapasitet – bistå med å fremskaffe dette. Det skjer normalt når noe uventet dukker opp, f.eks. skader eller dersom kjøper har igangsatt en prosess mot selger fordi de har fått feilaktig eller utilstrekkelig informasjon.
    Vi forvente at det vil komme mer av slike henvendelser framover. Styret har ikke kapasitet til å gi svar på generelle forespørsler, for eksempel av typen «gi oss gjerne alt dere har på boligen siste 10 år»…

Sist oppdatert: 21. desember 2021 [BT Tollånes]

Comments are closed.