Welcome to Hallagerbakken borettslag   Click to listen highlighted text! Welcome to Hallagerbakken borettslag Powered By GSpeech
Aktuelt

Registrering av kjøretøy

Print Friendly, PDF & Email

Sist oppdatert: 30. juni 2024

Den korte versjonen av våre parkeringsbestemmelser er:

  • Kjørbare kjøretøy kan kun parkere på oppmerkede parkeringsplasser.
  • Alle kjøretøy (disponert av beboere eller besøkende) skal være digitalt registrert
    (hvordan dette gjøres finner du ut nedenfor)
  • Skiltene gir ytterligere opplysninger.
  • Kjøretøy som er som er parkert i strid med bestemmelsene kan bli ilagt kontrollavgift/eventuelt bli tauet bort.

Borettslaget har digital registrering av parkering for beboere og gjester. I denne artikkelen finner du informasjon om:

  1. Besøkende/håndverkere skal være registrert for å kunne parkere på gjesteparkeringen i borettslaget. Den som mottar besøket, er den som gjør dette. Hvordan dette gjøres finner du ut nedenfor.
  2. Andelseiere og andre som bor lovlig i borettslaget (som registrerte leietakere), må registrere kjøretøyet sitt (eller bilen man disponerer f.eks. via arbeidsgiveren) for å benytte seg av beboerparkeringen på taket og utenfor parkeringshuset. Hvordan dette gjøres finner du ut nedenfor.
  3. I den siste delen av artikkelen finner du flere svar på vanlige spørsmål.
  4. Og helt til slutt ber vi om litt “hjelp til selvhjelp” – det kan være lurt å registrere medboere (partnere, ektefeller etc) i vårt sentrale adresseregister!

Styret har ikke kapasitet til å svare på spørsmål som allerede er besvart i denne artikkelen, så les den nøye før du sender epost til styret.

[1] Besøkende og håndverkere
Borettslaget har ikke lengre egne parkeringsplasser for besøkende. Besøkende og fastboende benytter de samme plassene til det er fult. Gjester, besøkende og håndverkere som skal parkere i borettslaget må være registrert. Registreringen gjøres av beboeren som mottar besøket. Etter kjøretøyet har parkert må det være registrert innen kort tid, dersom det ikke er gjort på forhånd. «Kort tid» betyr at man har god tid til å rusle bort til den man skal besøke og få gjort registreringen, men man har ikke tid til å «huske på det» først etter besøket …

For å registrere besøkende på parkeringen følger du denne “oppskriften”:

  1. Gå inn på gjest.pservice.no og fyll inn brukernavn:
    [Hallagerbakken], og passord: [……]
    (sendt på tekstmelding til registrerte beboere *).
    Brukernavnet og passordet skal ikke deles ut til gjester/håndverkere!
    [Klikk på Logg inn]
  2. Når du er logget inn, kommer teksten Gjesteparkering opp og valgmuligheten start parkering.
    [Klikk på Start parkering]
  3. Du får nå opp muligheten til å legge inn regnr. på bilen til gjesten som skal parkere på gjesteparkeringen.
    Legg inn regnr. til gjesten og klikk på neste.Du får da opp spørsmålet: Er dette din bil? Kjøretøyets regnr., farge, merke og modell kommer opp. Dette skal da være bilen som gjesten skal parkere med på gjesteparkeringen. Er dette riktig? Klikk ja, er det feil og du feks. har tastet feil regnr, klikk avbryt, og prøv igjen.
  4. Du vil nå få anledning til å legge inn en e-post adresse for å få tilsendt en bekreftelse for parkeringen du registrerer. Bruk din egen e-postadresse slik at du får en kvittering for registreringen. [Klikk på Neste].
  5. Du vil nå få valget mellom å kunne stå parkert 12 timer, ett eller tre døgn. Velg det som passer.
    • Etter 1 og 3 døgn er det en karenstid der man ikke kan parkere bilen igjen før det har gått 48 timer/to døgn for våre besøkende.
    • Mens når man bruker alternativet 12 timer, har man ikke karenstid. Dermed kan man komme på besøk hver dag inntil 12 timer hver gang…
  6. Du vil nå få opp en bekreftelse på at parkeringen er registrert. Tidspunkt for hvor lenge du kan stå parkert, og hvilket regnr. som er registrert vises. Du vil også få en kvittering sendt til e-postadressen du la inn tidligere. Du er nå ferdig. Har du flere gjester klikker du på registrer parkering igjen. Er du ferdig bare lukker du nettsiden.

Mer info:

  • * Passordet endres over tid, og du vil da motta nytt gjeldende passord på tekstmelding. Styret vil benytte seg av de mobilnummere som vi har registrert på beboerne. Hvis du ikke har fått en tekstmelding fra oss med brukernavn og passord, ta kontakt med styret på e-post ‘styret@hallagerbakken.no’. Vi trenger korrekt navn og kontaktinfo for å sende ut dette (adresse, mobil, epost, navn på andelseier, dersom man selv ikke er andelseier).
  • Passordet skal ikke videreformidles til besøkende/håndverkere eller andre!

[2] Registrere kjøretøyet ditt om du bor her!
Alle andelseiere og andre lovlige beboere som ønsker å benytte seg av parkeringsplassene må registrere kjøretøyet sitt. Det gjør du ved å klikke her! Du vil få en melding når kjøretøyet er registrert av oss hos parkeringsselskapet.

Du vil motta en bekreftelse når registreringen er utført av styret hos parkeringsselskapet. Du kan ikke benytte deg av parkeringen før du har mottatt bekreftelsen. Registreringen kan ta inntil 72 timer. Ved endringer senere fyller du ut et nytt skjema og sender inn til styret. Denne registreringen er kun for andelseiere og lovlige beboere/leietakere i borettslaget.

Hvis en beboer låner eller leier et kjøretøy, kan du selv registrere deg som gjest på gjesteparkeringen. Hvis parkeringen går ut over de dagene du kan parkere som gjest (se skiltene), ta kontakt med styret for å få en egen parkeringstillatelse.

Kjøretøy som parkerer uten registrering vil kunne bli bøtelagt av parkeringsselskapet.

[3] Spørsmål og svar om parkering i borettslaget
Kan man parkere på andre steder i borettslaget dersom alel plasser er opptatte er opptatte?
Nei, som tidligere er det fullt når det er fullt. Og det skjer veldig sjeldent så lenge borettslaget holder kontrollen på et fornuftig nivå, og ‘avskrekker’ de som ikke skal parkere i vårt borettslag. Det siste har vi tidvis et problem med.

Og andelseiere som disponerer en plass i parkeringshuset trenger naturligvis ikke å være registrerte, men vi anbefaler det fordi man tidvis kanskje vil parkere bilen utenfor parkeringshuset…

Er det en «ventetid» før man ilegges bot?
Det er en liten, men tilstrekkelig ventetid før man vil bli ilagt en bot. Man har tid ti. å dra bort til den man skal besøke og få kjøretøyet registrert. Når det gjelder beboerne må dette gjøres på forhånd. Det kan ta noe tid fø rman har registrtert bilen man disponerer til den er kommet inn i systemet (se ovenfor).

Det skal være mulig for et bud å levere en pakke innerst i borettslaget og komme seg ut igjen uten å være forhåndsregistret. Eller en gjest som ikke har fått kontakt med den de skal besøke, må kunne komme seg fram til boligen og tilbake igjen uten å få bot.

  • Men man kan ikke stoppe opp og ha en samtale med kjente på veien, da går nok ‘ventetiden’ ut. Å rusle fra gjesteparkeringen til innerst i borettslaget tar normalt under 5 min…)
  • I utgangspunktet bør beboerne sørge for å ha registrert sine gjester før de parkerer.

Er det ‘unntak’ vi bør vite om?
Ja, når man venter mange gjester samtidig eller har håndverkere som skal være her i en lengre periode, så vil styret kunne gi en spesial tillatelse om å parkere i borettslaget f.eks. på ‘vaktmesterområdet’. Ta kontakt på forhånd (og det betyr ikke timer før, men helst flere dager før…).

Ja, firmaer som har langvarige avtaler trenger ikke å ha registrert sine ‘uniformerte’ biler (for å stå på gjesteparkeringene). De det gjelder har fått beskjed om det. For tiden gjelder det: Facilitec as, VVS Gruppen AS, Oppegård Elektriske AS, Oslo Veggdyrkontroll AS , Nordstrand Sikkerhetsgruppen AS og Hjemmesykepleien/Oslo kommune

Det er også noen budbiler o.l. som ofte er i borettslaget, og disse firmabilene kan stå inntil 30 min på gjesteparkering ved leveranser: Bring, Foodora, Godt Levert as, Helt hjem, Morgenlevering, Oda, Peppes pizz, Pizzabakeren, Pizzabaronen, Schibsted Distribusjon og Wolt. NB! Vi minner om “Ikke kjør inn i borettslaget!

Hva er egentlig oppdraget til parkeringsselskapet?
Parkeringsselskapet P-Service as benyttes av flere borettslag på Holmlia. Styret er fornøyd med den jobben de gjør så langt. Hovedoppdraget er at de skal følge opp det som er bestemt utenfor bommene, og på innsiden av bommene kommer de kun når de er tilkalt av styret.

NB! Dersom parkeringsselskapet har ilagt en kontrollavgift (bot) som er korrekt, vil styret ikke kunne få den henlagt utenom å betale den selv. Det mener vi er feil bruk av fellesskapet penger. Vi forventer at beboerne hos oss har satt seg inn i parkeringsbestemmelsene.

Hvorfor gjør borettslaget dette?
Vi er egentlig i den heldige situasjonen at vi har en grei parkeringskapasitet sammenlignet med andre borettslag. Årsaken ligger naturligvis i antall plasser vi disponerer, hvordan disse er regulert og hvordan dette følges opp med kontroller etc.

Oppfølgingen og regulering kommer i flere former: Skiltene må være tilstrekkelige informative og være iht lovverk (her kom det flere justeringer for kort tid siden som har konsekvenser for hva parkeringsselskapet kan og ikke kan gjøre, forutsatt den lille skriften på skiltene). Kontrollordningen bør medføre minst mulig arbeid for alle involverte. På bakrommet gjør styret også andre justeringer med jevne mellomrom, som at håndverkere og besøkende som skal være her i lenger tid, kan få en spesial tillatelse (inkl. hvor de kan parkere). Dette forutsetter naturligvis en forhåndsavtale. Vi har også en midlertidig ordning hvor de ansatte i barnehagen kan parkere på dagtid på beboerplassene på taket.

Har vi (hatt) problemer? Ja, det er en utfordring at naboborettslag og arbeidsplasser ikke har tilstrekkelig med parkeringsmuligheter. Når de har pågående arbeider hos seg merker også vi det. Og på offentlige plasser, som langs Hallagerveien, er det blitt færre plasser. Vi har hatt gjentatte problemer med at våre parkeringsplasser har vært benyttet av andre og at vi i praksis ikke har kunne følge dette opp på en hensiktsmessig måte. Digital registering av kjøretøy vil forbedre dette.

Er det utfordringer med digital registering? Det er sjelden at noe kun er bra, men vi har sjekket ut med andre som har denne ordningen og utformet den slik at vi forventer at den skal fungere tilfredsstillende.

[4] Hjelp oss å holde registeret vårt i orden!
Styret sender ut tekstmelding (om f.eks. nye brukernavn/passord) til alle andelseiere fra OBOS sin digitale tjeneste Vibbo. I Vibbo er alle andelseiere registrert. Styret eller OBOS har dessverre ikke tilgang i systemet til å legge inn leietakere, samboere, barn osv. Andelseiere som ønsker at leieboer eller medboere skal kunne motta tekstmeldinger fra styret, må derfor legge inn disse i Vibbo selv. 

  1. For å gjøre dette går du inn på Vibbo.no og velger logg inn. 
  2. Gå inn på meny og velg min bolig.
  3. Klikk på legg til beboer, huk av for leieboer, medboer eller pårørende, velg det som passer, og legg inn navn og telefonnummer.
  4. Denne personen vil nå motta en invitasjon på tekstmelding med en link til OBOS sin Vibbo.
  5. Personen som er invitert til å bruke Vibbo av andelseier, må godta invitasjonen ved å følge linken for å logge seg inn i Vibbo, fylle ut navn, e-post og telefonnummer. Følg instruksjonen helt til du får opp at du må trykke godkjenn, da er du ferdig.
  6. Etter dette vil det være mulig for personen å motta tekstmelding og e-post fra styret på Vibbo som andelseierne.
  7. NB! Vær forsiktig med hvem du legger inn, det skal kun være leietakere eller andre enn andelseierne som bor i husstanden. Styret har en oversikt over hvem som er lagt til i Vibbo.

Har du spørsmål, kan du sende e-post til styret@hallagerbakken.no

Mer om parkering:

Comments are closed.