Hallagerbakken borettslag har en avtale med Multinett as og Telia as om bredbånd («internett-tilkobling») og TV-signaler («kabel-TV»). Avtalen er reforhandlet og den nye avtalen gjelder fra 1/7-2022. Mer om avtalen lengre ned.
Hva inngår i avtalen?
- Bredbånd: Vi har en kollektiv avtale om bredbånd hvor alle husstandene får 200 Mbps (fra 1/7/22). Med denne hastigheten kan flere i familien strømme filmer eller spille dataspill samtidig uten problemer. De som ønsker en høyere hastighet, kan kjøpe det direkte fra Telia as.
- TV-kanaler: Ordningen nå er at det er avtalt en standardpakke av kanaler, og så er det noen som kan velges via et «poengsystem». Du har 50 poeng til disposisjon. Valgene gjør du via https://www.telia.no/minside/tv/tv-innhold. Du kan naturligvis selv kjøpe flere kanaler direkte fra Telia as
- Telia Play: Last ned Telia Play-appen for Apple TV, mobil og nettbrett, eller nett-TV for PC/Mac. Med den ser du det samme som du ser på TV i stua på barnerommet eller på tur et annet sted.
- Utstyr. Hvilke utstyr inngår i avtalen? Alt av utstyr som utleveres fra Telia, er Telias eiendom. Dersom man flytter, skal alt returneres. Dersom man abonnerer på ekstra dekoder eller annet utstyr fra Telia, må alle tilleggsenheter også returneres. Normalt vil de fleste trenge/få låne:
- Modem/ruter/trådløs sender: Denne enheten (pt Sagemcom) vil være tilstrekkelig for de fleste for å få koblet flere enheter via kabel eller trådløs til internett.
- En moderne dekoder: Denne TV-/strømmeboksen er den som styrer TV-signalene, og du har ulike tjenester innebygd – slik som opptak av programmer med lagring i skyen med mer. Les mer om hva boksen (pt Telia BoX) kan tilby deg: https://www.telia.no/tv/teliabox/
- Riktige kabler….
Dersom du trenger noe annet utstyr f.eks. med bedre WiFi6, anbefaler vi deg først å kontakte Telia for å unngå at du risikerer å bidra til forstyrrelser på vårt lokale nett.
Bytte utstyr?
Mange av oss har en eldre TV-boks (dekoder), og den er moden for utskifting. Dette gjør du ved å kontakte Telia kundeservice på telefon eller går inn på telia.no/minside. Vi vil ikke se bort ifra at Telia vil forsøke å få deg til å kjøpe/abonnere på annet utstyr når du er i kontakt med dem. Det kan du gjerne gjøre, men vær først sikker på hva du får uten ekstra kostnader!
Noen praktiske tips! Mange av oss har en del gamle ledninger og utstyr i huset. Det vil ofte være lurt å ta en gjennomgang av dette når du/vi tar en oppgradering. Mange glemmer at noe som enkelt som kabler kanskje ikke lengre holder tritt med hastigheten du nå har på bredbåndet. Og rutere er både til glede og besvær. Les mer om «Apparater og installasjoner som forstyrrer internett-tilgangen». Les gjerne gjennom lett tilgjengelig stoff om slike ting for eksempel hos Telia (https://www.telia.no/kundeservice/internett/).
Hvem er Multinett as?
Det å vedlikeholde og oppdatere infrastrukturen for ‘kabel-TV og internett’ i borettslag er en krevende oppgave som mange styrer slet med for mange år siden. Løsningen som vokste seg fram, var å ha et eget selskap som kunne håndtere mye av dette for oss. I dag heter dette selskapet Multinett as: Det er et samvirkeselskap (hvor vi er deleier) som har to primære oppgaver:
- Sørge for at infrastrukturen internt i borettslaget (som vi eier) er robust og rimelig teknologisk oppdatert, samt at den blir fulgt opp. Dette blir gjort enten direkte av Multinett as eller via avtaler med den operatøren som borettslaget har valgt å ha «kabel-TV-avtalen» med. For tiden er det Telia as. Infrastruktur betyr flere ting, og det vi kan merke oss, er at teknisk skal det bety at vi over rimelig tid skal ha anledning til å gå ut i markedet og undersøke med alternative leverandører. Det er derfor ikke slik at en dominant aktør i en periode, f.eks. Telia as (tidligere Get as) kan låse oss inne via teknologi slik at vi ikke kan velge andre.
- Sørge for at vi har «forhandlingsmakt» når borettslagene skal abonnere på TV-signaler. Den klassiske utgaven var å ha «kabel-TV med noen TV-pakker» som var lite fleksible. Den manglende fleksibiliteten er ikke (bare?) forårsaket av Telia as og lignende aktører, men også av dem som selger TV-signaler til dem. F.eks. TV2-selskapet har flere kanaler, og om Telia bare ville ha kjøpt f.eks. «TV2 Nyhetskanalen» fordi en avstemming blant oss kunder sa at det var den eneste som vi alle ville ha, så ville nok det ikke ha gått i orden. TV2 krever i praksis at man må kjøpe flere kanaler, og de kan ha krav om hvor kanalene skal være på kanallisten hos oss osv. Da må man prøve å få det beste ut av situasjonen. Vår forhandlingssituasjon ift handlingsrommet til en aktør som Telia er naturligvis bedre når vi gjør dette via Multinett as.
Kommentar fra Multinett: De to viktigste kostnadsdriverne i innholdspakken er TV2 og NENT (TVNorge, TV3, Discovery mm.) sine kanaler. Disse omfatter til sammen en veldig stor andel. TV2 er omfattet av Kringkastingsloven og kan ikke tas ut. Samtidig selger TV2 kun en samlet stor pakke kanaler som ikke lar seg dele opp. Dette setter store begrensninger på alle som vil distribuere TV-innhold i Norge. Man står rett og slett ikke fritt til å sette sammen kanalpakker.
Gjennom Multinett as får borettslagene (som er eiere/kunder) også testet ut og vurdert f.eks. andre tjenester som videoovervåking av parkeringsanlegg, og forskjellig teknologi i infrastrukturen.
En betingelse for gode priser fra leverandører som Telia as er normalt en bindingstid. Det er årsaken til at vi ofte vil gå inn på en slik avtale, men som også gjør at vi fullstendig kan skifte ut leverandører senere.
Telia as er kontaktpunktet for «kundeservice» når det gjelder problemer med utstyr eller signaler for beboerne. Det er styret som forholder seg til Multinett as (og tidvis Telia as) når det gjelder mer strukturelle forhold.
Hvem har vedlikeholdsansvaret for kabel-TV og bredbåndskabelen?
Hallagerbakken borettslag eier kabelnettet inne på vårt område. Borettslaget tar ansvaret for vedlikeholdet av kabelen inn til den enkelte bolig fram til første uttakspunkt i leiligheten. Deretter har andelseieren ansvaret.
I praksis blir borettslagets ansvar håndtert av Multinett as og de avtaler vi har opp mot dem og/eller sammen med dem i forhold til andre. For tiden har vi en avtale med Telia as.
Oppsummert
- Alle henvendelser om abonnement, utstyr o.l. gjøres direkte til Telia kundeservice! (https://www.telia.no/kundeservice)
- Alt utstyr fra Telia er på lån så lenge avtalene løper og skal følge leiligheten hvis den selges.
- Avtalene med Telia as er inngått via Multinett AS, som er det lokale nettverksselskapet her på Holmlia og som borettslaget er medier i.
- Kollektivt bredbånd ble vedtatt på generalforsamlingen i 2016 (og du kan ikke velge det bort).
Sist oppdatert: 20. juni 2022 (BTT)