Welcome to Hallagerbakken borettslag   Click to listen highlighted text! Welcome to Hallagerbakken borettslag Powered By GSpeech
Aktuelt

Hvordan merker borettslaget korona?

Korona og smittevernstiltakene gir utslag som også merkes i borettslaget. I styret har vi merket oss blant annet dette:

1. Trafikkøkning
Flere og flere handler mer og mer over nettet. En av konsekvensene er at det ofte kommer leveringer inn i borettslaget, og det er ikke alltid slik at denne kjøringen er «nødvendig». Og det er ikke alle budfirmaer og leverandører som har ansatte som kjører helt forsvarlig hele tiden. Det er i utgangspunktet ikke lov til å kjøre inn i borettslaget, – men vi har en unntaksbestemmelse for nødvendig kjøring.

Hver og en av oss kan bidra til å redusere trafikken inn i borettslaget ved å tenke oss litt om og ved tydelig å gi beskjed hver gang vi kan, f.eks. til Kolonial.no, at de skal parkere på gjesteparkeringen og bringe inn varene på traller. Kolonial.no har med seg traller i bilene, og det har også de andre store aktørene som Bring osv.

2. Mer papir/papp 
Det er merkbart mer papir og papp i paircontainerne i søppelrom/-skur. Disse containerne blir tømt hver annen uke. Det er fristende å tenke at vi bare skal bestille oftere tømming, f.eks. hver uke slik vi gjør med restavfallet. Ideen høres god ut helt til vi begynner å reflektere over at borettslaget betaler kr 900 000 (i 2020) for renovasjon til kommunen. 

Hver og en av oss betaler dermed over 4 000 kroner for dette. (Vi ville ha betalt noe tilsvarende om vi f.eks. hadde bodd i en enebolig. Dette er et av beløpene som skjuler seg i «fellesutgifter»). I tillegg betaler vi for miljøcontainerne og noe ekstra innsats fra vaktmesterne fordi enkelte av oss ikke gjør det de skal.

Tidligere i år gikk styret – sammen med Renovsjonsetaten – igjennom alle søppelrom/-skur for å se om vi kunne justere/øke kapasiteten, og det ble gjort på et par steder. Vi har ingen rask måte å få økt kapasiteten på i borettslaget, – det nærmeste måtte være å gjøre 2-3 søppelskur noe større.

Hver og en av oss kan bidra til å forbedre situasjonen ved å trykke papiresker o.l. skikkelig ned, og skjære opp det som er ekstra stort eller gjenstridig, før det plasser ned i papircontainerne. Da vil vi i alle fall få utnyttet kapasiteten maksimalt. Og dersom du ofte får varer fra samme leverandør, f.eks. Kolonial.no, så kan du be dem ta med de gamle eskene når de lever nytt til deg. 

3. «Skal vi gjør noe med…?»
Når folk oppholder seg lengre hjemme, så ser man seg gjerne litt mer rundt og registrerer ting man kanskje ellers ikke ser. Vi merker på henvendelser at flere og flere har små og store tanker om oppussing og forbedringer. Vi svarer etter evne og peker på hjelpemidlene. Vi er så heldige at vi allerede har liggende svar på mange av spørsmålene i form av artikler på www.hallagerbakken.no og i Byggeveilederen.

Hver og en av oss kan være mer selvhjulpen ved slå opp i Byggeveilederen eller søke på nettsiden vår, før man spør styret. Likevel, etter å ha lest, er det oftere lurere å spørre en gang for mye enn en gang for lite 🙂 

4. Å få gjort noe
Våre leverandører har møtt på ulike problemer. De kan ha hatt ansatte som måtte være hjemme for å passe barn på «hjemmeskolen», mange av deres ansatte har familie i utlandet og har blitt truffet ekstra hardt av karantene-bestemmelsene, leveransen av mange nødvendige produkter fra utlandet er blitt forsinket eller blitt så utilgjengelige at man har måttet finne nye løsninger. I sum har korona skapt vanskeligheter for firmaer som normalt fungerer bra. Korona har utfordret vår felles gjennomføringsevne. Styret har prøvd å være imøtekommende med våre leverandører og ha en god dialog fordi vi tror det tjener oss alle best. 

Det er vanskelig å vite sikkert, men det er grunn til å tro at enkelte ting er blitt dyrere pga. korona (Byggvare-indeksen fra SSB bekrefter det). Styrets grep er å prøve å være ekstra flinke når vi skal foreta anskaffelser og inngå avtaler. I et borettslag er det ofte utfordrende å utforme gode «bestillinger», og på potensielt kostbare anskaffelser tar vi normalt en tur innom uavhengige fagfolk for å forbedre og sikre at bestillingen er god. 

Det er lite styret kan gjøre med dette annet enn å prøve å planlegge enda litt bedre og ha en god dialog med alle parter som skal levere noe til borettslaget.

5. Treffe nye
Vi hadde tanken på at vi i styret skulle få hatt et treff på styrerommet for nyankomne, men korona har stoppet det. Og vi må innrømme at vi ikke har fått snudd oss rundt og arrangert dette digitalt. 

Til dere nye: Ta kontakt med en nabo, slå opp på nettsiden vår og i veilederne våre eller kontakt styret dersom du lurer på noe.

6. Digitale møter
Også våre styremøter og mange møter med leverandører går nå via skjerm. Siste generalforsamling ble også arrangert digitalt. Det gjenstår å se hvordan fremtiden blir, men i takt med at flere og flere av oss blir vant med disse kommunikasjonsmåtene, gir det også nye muligheter.

Dersom du vil snakke med styret via skjerm, så lar det seg ordne. Ta kontakt!

7. Hyggelige folk
Styremedlemmene har også mye mer hjemmetilværelse nå under korona-tiden. Det gjør at mange flere av oss treffer leverandører og følger opp ting med beboerne på dagtid «ute på gata». 

Og som gruppe treffer vi flere beboere enn hva vi normalt kanskje gjør. Det er hyggelig, og selv med avstandsregler er det et paradoks at vi kanskje oftere har samtaler med naboer nå enn vi normalt ville ha hatt på høsten.

Aldri så galt at det ikke er godt for noe…

Sist oppdater: 5/12-2020 [BTT]

Comments are closed.