Welcome to Hallagerbakken borettslag   Click to listen highlighted text! Welcome to Hallagerbakken borettslag Powered By GSpeech
Aktuelt

Hvordan behandler vi gode forslag fra beboerne?

Print Friendly, PDF & Email

Orientering om praksis

Hva tenker styret om tiltak / varsler som er innenfor vårt ansvarsområde, eller ønsker som kan være et gode for flere?

Av og til får styret henvendelser om andelseiere som ønsker at vi skal iverksette tiltak som er et gode for flere beboere. Dette kan for eksempel være å montere en utekran på et sted der det er langt til neste kran.

Slike henvendelser er vi i utgangspunktet positive til fordi vi kan få gode ideer til forbedringer, men ethvert tiltak kommer inn på listene over ønsker, utsatte og planlagte tiltak. Det er styret som har den samlede oversikten over hva som må gjøres i borettslaget og som skal ta den løpende vurderingen og prioriteringen av tiltak.

Av og til tilbyr andelseieren helt eller delvis å betale for tiltaket. Det kan vi ofte akseptere, men det forutsetter at tiltaket (forpliktelsen) ikke endrer på styrets prioriteringer og at vi kan ivareta prinsippet om “likebehandling”.

Av og til får vi henvendelser om å følge opp skader/svakheter som ligger innenfor fellesskapets ansvar, men der vi ikke vil prioritere å utbedre forholdet med en gang. Noen beboere forventer at når noe er borettslagets ansvar, så skal det følges opp og utbedres snarest mulig. Det er bare delvis riktig og vil avhenge av hvilke andre tiltak og oppgaver som pågår eller står på ventelista. Det er styret som skal ta den løpende vurderingen og prioriteringen. 

Styret vil vurdere

  • i hvilken grad er det viktig?
  • i hvilken grad noe haster?
  • i hvilken grad det foreligger en risiko (eller en mulighet)?
  • i hvilken grad vi har penger / kapasitet til å håndtere dette (nå)?
  • og alt skal vurderes og prioriteres opp mot andre ting som foregår i tidsperioden…

Stadfester praksis i styrevedtak: 20/6-2023

Comments are closed.