I samtaler ved lunchbordet, i styrerom i borettslaget og andre steder blir det av og til snakk om prisen på håndverkertjenester. Både som privatperson og som styremedlem (på vegne av borettslaget) må vi anstrenge oss for å få oversikt over håndverkernes priser. Sluttsummen kan ha flere rader ovenfor seg. Her har jeg ramset opp noen elementer som ofte dukker opp på fakturaen for bevisstgjøring og refleksjon:
- Minstepris: Flere håndverker firmaer operer med en minstepris eller en startpris. Det bør man ha avklart på forhånd. Men generelt må man forvente at den første «arbeidstimen» er den dyreste.
- Timepris: Mens en advokat gjerne fakturerer for hvert påbegynte kvarter, vil en rørlegger, elektriker, snekker, maler eller vaktmester ofte fakturere den første timen som en full time, uavhengig av om jobben tok 20 eller 60 minutter. De påfølgende timene blir ofte fakturert per påbegynte halvtime. Arbeidet starter når de går inn døren. Det er derfor i vår interesse at arbeidsstedet er ryddig og lett tilgjengelig på forhånd.
- Det ‘usynlige’ arbeidet: Samsvarserklæringer fra elektrikeren og skikkelig dokumentasjon på hva som er gjort på badet av rørleggeren er kritisk informasjon som vi kunder vil/skal ha. Det tar tid å utarbeide dette og det skal selvfølgelig håndverkeren ha betalt for..
- Overtid: Arbeid som må utføres utenfor firmaets normale arbeidstid koster betydelig mer, ofte 50% eller mer. Det tilkommer også muligens egne tillegg for helger og helligdager. Når borettslaget inngår rammeavtaler avtaler vi også hva som er «normal arbeidstid». Disse vil normalt være i tråd med Husordensreglene våre og ikke deres normale arbeidstid. Sistnevnte vil privat personer normalt måtte forholde seg til.
- Kjøretillegg: Håndverkere har ofte med seg en bil med verktøy og utstyr. I stedet for å bruke f.eks. Statens satser, velger de ofte å estimere et fast beløp for kjøring/bomringer osv. Til gjengjeld er reisetiden ofte ikke regnet inn i den fakturerte tidsbruken. Her varierer praksisen noe. Sjekk dette ut på forhånd.
Egne turer for å hente materiell osv koster naturligvis både «kjøretillegg» og arbeidstid. - Miljøgebyr: Bortkjøring av avfall som gamle dører, vasker eller kabler medfører kostnader for håndverkerfirmaet. Begrepet “miljøgebyr” dekker ofte de offentlige gebyrene ved levering på gjenbruksstasjonen. Hvis ingenting er kjørt bort, bør firmaet forklare hvorfor en slik post har dukket opp på fakturaen!
- Faktura/administrasjonsgebyr: Å betale for å motta regningen virker som en tilsnikelse, og vi som borettslag aksepterer ikke slike gebyrer i våre avtaler. Firmaets administrative kostnader, husleie og andre utgifter bør være inkludert i timeprisen eller totalprisen for oppdraget.
- Materiell: Kunden skal naturligvis betale for materiell som er nødvendig for å utføre jobben. Det kan være utfordrende å beregne nøyaktig materialforbruk på forhånd, men man kan ofte få et estimat. Dette bør alltid etterspørres for å unngå overraskelser på fakturaen.
- Provisjon/påslag: Ved mer komplekse oppdrag, som for eksempel etablering av et nytt kjøkken, kan det være behov for flere fagfolk som vaktmester, rørlegger, elektriker og andre. Hvis ett firma, for eksempel et snekkerfirma, har hovedansvaret som total entreprenør, vil de normalt ta et påslag på de andre underleverandørenes priser. Et rimelig påslag er akseptabelt når entreprenøren har ansvaret for økonomien og garantiansvaret for det totale arbeidet.
Hvis alle involverte sender faktura direkte til kunden, er det vanligvis ikke akseptabelt for entreprenøren å ta en andel av betalingen. På den annen side, hvis entreprenøren har ansvar for å finne og koordinere de andre fagfolkene, bør de kompenseres for dette arbeidet. Det er viktig å avklare disse forholdene på forhånd for å unngå uenigheter om kostnader senere. Borettslaget aksepterer at vi betaler for tidsbruk og kompetanse, men ingen «provisjon» utover dette. - Rabatter: Det kan finnes avtaler om rabatter eller prisreduksjoner som man bør undersøke før man godtar en pris eller faktura. For eksempel har borettslaget ofte forhandlet frem gunstige vilkår på vegne av andelseierne privat. Disse avtalene, uten spesifikke beløp, er vanligvis tilgjengelige på borettslagets nettsted. Som et konkret eksempel gir rørleggerfirmaet og elektrikerfirmaet vi har avtale med, rabatter på produkter. Det er derfor viktig å sjekke om slike rabattordninger eksisterer og kan anvendes på det aktuelle oppdraget.
- Kompetanse og rådgivning: I forbindelse med et potensielt oppdrag kan vi ofte ha behov for råd, veiledning eller forslag til løsninger. Hva som regnes som “gratis” rådgivning som en del av tilbudsprosessen, og hva man må forvente å betale for, kan variere. Dette er spesielt viktig å avklare når det mulige oppdraget er omfattende eller komplisert. Vi bør kartlegge disse forholdene på forhånd for å unngå misforståelser og uventede kostnader senere i prosessen.
Fast pris eller estimert pris?
Hallagerbakken borettslag etterstreber konkurransedyktige og forutsigbare priser, med en preferanse for faste priser når mulig. Imidlertid utfordres dette prinsippet av usikkerhet og risiko knyttet til ulike oppdrag.
Særlig innen rehabilitering og oppussing kan det oppstå uforutsette forhold som ikke er åpenbare før arbeidet påbegynnes. Eksempelvis kan man avdekke skjulte problemer bak vegger eller under gulv. Slik usikkerhet reflekteres ofte i prisvilkårene, samt i estimater for tidsbruk og materialforbruk.
Det er avgjørende å avklare ansvarsfordelingen for uforutsette forhold på forhånd. Denne fordelingen kan ha betydelig innvirkning på både pris og tidsramme for prosjektet. En tydelig avtale om risikohåndtering bør derfor inngås før arbeidet igangsettes.
Borettslaget vektlegger per nå forutsigbarhet og ber ofte leverandørene prise inn usikkerhet i sin totalpris og redusere til et minimum vilkår som kan utløse flere kostnader. Det er viktig å være tydelig på slike ting når vi ber om priser fra flere, for å kunne sammenligne dem.
Alt er ikke et spørsmål om pris!
Artikkelen fokuserer på pris og kostnader, men det er også vesentlig å vurdere verdien vi får for pengene. Kvaliteten på tjenestene og dokumentasjonen er kritiske faktorer som må tas i betraktning.
En allsidig håndverker eller vaktmester kan utføre mange oppgaver, men det er viktig å være bevisst på grensene mellom hva ufaglærte, inkludert oss selv, kan og ikke kan gjøre. Arbeid utført av ufaglærte kan få alvorlige konsekvenser:
Det er derfor avgjørende å nøye vurdere når det er nødvendig å engasjere fagfolk for å sikre kvalitet og trygghet i arbeidet som utføres.
- Forsikringsselskaper kan avvise erstatningskrav ved skader.
- Boligens verdi kan reduseres ved salg.
- Andre uforutsette problemer kan oppstå.
Råd ved innhenting av tilbud
Hvem skal du hente inn tilbud fra? Er du sikker på at du trenger en kvalifisert snekker for å sette opp gjerdet? Kan en handyman/vaktmester gjøre akkurat den jobben like bra? Kan en vaktmester rive ned det gamle badet, eller må man bruke rørleggerfirmaet til den jobben under rehabiliteringen av et bad? Er det en teknisk tegner, en konsulent hos IKEA, en interiør arkitekt som bør tegne ditt nye kjøkken og sette opp tilbudsforespørselen?
- Innhent flere tilbud: Både borettslaget og privatperson bør innhente pristilbud fra flere seriøse aktører før vi beslutter å engasjere en leverandør for et oppdrag.
- Tydelig oppdragsbeskrivelse: Jo mer detaljert og presis jobbeskrivelsen er, desto enklere blir det for leverandører å gi et rimelig fast pristilbud. Vår erfaring tilsier at det er hensiktsmessig å spørre potensielle leverandører: “Hva burde vi ha spurt om, og hvorfor?” Svarene på dette spørsmålet kan gi verdifull innsikt og bidra til:
a) Økt forståelse av omfang til det mulige oppdraget
b) Identifisering av potensielle utfordringer eller muligheter
c) Et mer komplett og presist sluttilbud å ta stilling til
Sluttsummen
Når oppdraget er overtydelig definert og tilbudene er reelt sammenlignbare, så er det bare å se på totalprisen!
Og til slutt: Alle priser til privatpersoner og borettslag skal oppgis med merverdiavgift!
Sist oppdatert: 8/10/2024 [Bjørn Tommy Tollånes]