Håndverkere i borettslaget

Det er tid for små oppussinger og rehabiliteringer i borettslaget i privat regi av beboere. Her kan det være greit å minne om følgende:

  • At det skal søkes om mye, og at det er andelseieren selv som er ansvarlig for å sette seg inn i hva som er søknadspliktig. Første steg i prosessen er å lese Byggeveilederen. Styret har tidligere pålagt rivninger og endringer der noen «har trodd…, mente at …., andre har jo …, osv» uten å ha søkt om det de har ønsket å gjøre. PS! Det gjelder også uteområdet.
  • At man ikke har lov til å lagre avfall eller bygningsmaterialer på fellesområdet uten avtale med styret.
  • At det er andelseieren som er ansvarlig for å registrere kjøretøyene som gjester/håndverkere skal benytte når de er på jobb. Dersom det er behov for en tillatelse som varer lengre enn 3 døgn, kontakter man styret i god tid på forhånd, så finner vi normalt en løsning. INGEN utenforstående skal få passord o.l. (Mangler du info om hvordan du registrerer gjester/håndverkere, leser du først artikkelen om registrering av kjøretøy og deretter sender en epost til styret).
  • At ingen håndverkere kan parkere inne i borettslaget uten skriftlig tillatelse fra styret (ref. skilt ved inngangene).
  • At det er andelseieren som er ansvarlig for at håndverkere f.eks. er kjent med føringer i Byggeveilederen/Uteveilederen, og tilsvarende at de (og gjester) er kjent med Husordensreglene. Spesielt det som dreier seg om støy.
  • At dersom du er er usikker, er det bedre å sende et konkret spørsmål til styret enn å bare anta noe.

Vi prøver å anlegge ny plen og annen beplantning rundt om i borettslaget, og vi har eksempler på at håndverkere og andre kjører ut på gressområdene og dermed ødelegger det vi prøver å få til å gro. Fint om dere kan gi firmaene en oppfordring om å være aktsomme.

Sist oppdatert: 31. mai 2026