Welcome to Hallagerbakken borettslag   Click to listen highlighted text! Welcome to Hallagerbakken borettslag Powered By GSpeech
Aktuelt

Felles brannalarmanlegg i Hallagerbakken

Print Friendly, PDF & Email

Her finner du:

  • Informasjon om “systemet”
  • Hva gjør du dersom alarmen er utløst?

Bakgrunn: På generalforsamling i 2023 ble det besluttet å installere et felles brannalarmanlegg i Hallagerbakken. I første runde ble alarmen installert i alle blokkleilighetene (for å erstatte rømningsveien via balkongen) og de tre rekkene som står tettest (80, 88 og 96). 

For alle andre rekkehus gjelder det fortsatt å ha egne detektorer installert eller å ha en avtale med et vaktselskap. 

Gjennomføring av prosjektet
Prosjektet ble gjennomført av Brakon AS. Anlegget ble tatt i drift 02.02.2024.
Viderekobling av brannalarmen til Sikkerhetsgruppen AS starter 01.05.2024.

Lokasjon av brannsentral og paneler: Per blokk finnes det en brannsentral, i tillegg ble det installert 2 betjeningspaneler i blokk 46-58 og ett betjeningspanel i blokk 34-40 og ett i oppgang 42. For rekkehusene er brannsentralen plassert i bod 7 mellom 80B og 80C

Gjør dere kjent med plasseringen av brannsentralene og betjeningspanelene! 

Blokk 34-40: Brannsentralen i søppelrom oppgang 34, betjeningspanel i oppgang 38

Blokk 42-44: Brannsentral i søppelrom oppgang 44, betjeningspanel i oppgang 42

Blokk 46-58: Brannsentral i oppgang 52, betjeningspaneler i oppgang 48 og 56

Rekkehus 80, 88 og 96: Brannsentral i bod 7 mellom 80B og 80C

Hvordan fungerer anlegget?
I hver leilighet og rekkehus ble det installert minst 2 detektorer. 

Brann:

  • Når en detektor er utløst tar det 5 minutter før alarmen går i hele blokka / rekke og vaktselskap varsles. 
  • Utløses begge detektorene eller en av de manuelle melderne, vil alarmen gå i hele blokka / rekke og vaktselskapet blir varslet med en gang. 

En detektor utløses/varsler på grunn av matlaging eller noe annet (feilalarm):

  • Lufte i leiligheten/rekkehus
  • Drar til nærmeste brannsentral eller betjeningspanel og stiller anlegget tilbake. Hvordan alarmen tilbakestilles ble delt ut til alle beboerne og vil i tillegg være beskrevet ved brannsentralene og betjeningspanelene (for rekkehusene gjelder per nå å legge inn koden: 111111)
  • Tilbakestilling må gjennomføres innen 5 minutter.
    • Gjennomføres tilbakestillingen i løpet av denne tiden, er det ikke nødvendig å gjøre noe mer
  • Hvis tilbakestilling ikke gjennomføres i tide, vil alarmen utløses i hele blokken / alle tilknyttede rekkehus, samtidig sendes alarmen videre til vaktselskapet. 
  • Ble alarmen utløst i hele blokka/rekke
    • ring Sikkerhetsgruppen 23 03 07 70 og meld så fort som mulig at det er en feilalarm. 
    • still alarmen tilbake (en melding vil sendes til Sikkerhetsgruppen som bekrefter at alarmen er slått av)

Utløses det begge detektorene i en leilighet /rekkehus eller blir den manuelle melderen trykket inn utløses alarm i alle leiligheter i hele blokken / alle tilknyttede rekkehus og alarmen sendes videre til vaktselskap med en gang. Ring 23 03 07 70 for å melde ifra, i det tilfelle at det er feilalarm. 

Fullstendig beskrivelse fra Brakon finnes her:

  • Blokk 34-40 (lenkene kommer)
  • Blokk 42-44
  • Blokk 46-58
  • Rekkehus 80, 88 og 96

Bruksanvisning henger også ved siden av brannsentralene og betjeningspanelene

Viderekobling til vaktselskap
Viderekobling til vaktselskap settes i gang fra 01.05.2024

Vaktselskapet som håndterer alarmene er Sikkerhetsgruppen Nordstrand.  Vaktselskapet varsles når alarmen er utløst i hele blokka eller rekke.

Er det feilalarm for eksempel på grunn av matlaging og går alarmen i hele blokka / rekke, ring Sikkerhetsgruppen så fort som mulig: 23 03 07 70 

Det er ikke nødvendig å ringe til vaktselskap hvis alarmen ble skrudd av / tilbakestilt i løpet av de 5 minuttene og alarmen ikke har gått i hele blokka / rekke.

Håndtering av feilalarm, detektorer som ble fjernet osv
Fjernet detektor eller fjernet batteri

  • Brannsentralen holder kontakt med alle detektorene som ble montert. Blir en detektor fjernet, eller batteriene ble tatt ut, vil brannsentralen vise feilmeldinger relatert til denne detektoren. 
  • Til alle som har fjernet detektorene: husk å sette dem på plass igjen – dette er for deres egen og andres sikkerhet
  • Med jevnlig mellomrom blir det tatt gjennomgang av alle meldte feil i sentralen og de sakene vil bli fulgt opp direkte med dere. Hvis feilen er relatert til at detektoren ble fjernet eller noe lignende, vil beboeren bli fakturert for den oppfølgingen.

Feilalarm og fakturering ved utrykning (når viderekobling er satt i gang)  

  • Blir en feilalarm for eksempel utløst pga matlaging og den blir ikke stilt av i løpet av 5 minutter, vil vaktselskap bli varslet. Hvis ikke vaktselskapet ble informert med en gang om at det er feilalarm, setter de utrykning av vekter og/eller brannvesenet i gang.
  • Utrykning pga feilalarm vil faktureres til beboeren som har utløst alarmen.
    • Brannsentralen har en hendelseslogg som viser hvor alarmen ble utløst 
    • Kostnaden for utrykning ved feilalarm:
      • brannvesenet ligger rett i underkant av 5.000kr
      • Sikkerhetsgruppen ligger rett i underkant av 1.000kr
  • Utløses alarmen pga av systemfeil eller trykk på de manuelle meldere (uten at de faktisk er brann), vil borettslaget tar kostnaden for utrykningen 

Sist oppdatert: 24/04/2024

Comments are closed.