Welcome to Hallagerbakken borettslag   Click to listen highlighted text! Welcome to Hallagerbakken borettslag Powered By GSpeech
Aktuelt

Felles brannalarmanlegg i borettslaget

Print Friendly, PDF & Email

Bakgrunn
På generalforsamling i 2023 ble det besluttet å installere et felles brannalarmanlegg i Hallagerbakken. I første runde ble alarmen installert i alle blokkleilighetene (for å erstatte rømningsveien via balkongen) og de tre rekkene som står tettest (80, 88 og 96). 

For alle andre rekkehus gjelder det fortsatt å ha egne detektorer installer, gjerne med en avtale med et vaktselskap. 

Gjennomføring av prosjektet: Prosjektet ble gjennomført av Brakon AS. Rett over sommeren 2023 ble detektorene og sentralene installert.  Det gjensto noe etterarbeid, i tillegg til at tre extra panelene ble etterbestilt.  Fra den tekniske siden er prosjektet mer eller mindre avsluttet, informasjon til alle berørte beboerne ble delt ut og forberedelsene er i gang til å ta anlegget i full drift fra 01.02.2024.

Lokasjon av brannsentral og paneler
I hver blokk finnes det en brannsentral, i tillegg ble det installert 2 betjeningspaneler i blokk HB 46-58 og ett betjeningspanel i blokk HB 34-40. For rekkehusene er brannsentralen plassert i bod 7 mellom HB 80B og 80C

Gjør dere kjent med plasseringen av brannsentralene og betjeningspanelene! 

Blokk 34-40: Brannsentralen i søppelrom oppgang 34, betjeningspanel i oppgang 38

Blokk 42-44: Brannsentral i søppelrom oppgang 44

Blokk 46-58: Brannsentral i oppgang 52, betjeningspaneler i oppgang 48 og 56

Rekkehus 80, 88 og 96: Brannsentral i bod 7 mellom 80B og 80C

Hvordan fungerer anlegget?
I hver leilighet i blokkene og i berørte rekkehus er det installert minst 2 detektorer. 

En detektor som utløses/varsler på grunn av matlaging eller noe annet (feilalarm):

  1. Luft i leiligheten
  2. Drar til nærmeste brannsentral eller betjeningspanel og tilbakestill anlegget.
    Hvordan alarmen tilbakestilles er delt ut til alle beboerne og er i tillegg beskrevet ved brannsentralene og betjeningspanelene 
  3. Tilbakestilling må gjennomføres innen 5 minutter. 
  4. Hvis tilbakestilling ikke gjennomføres i tide, vil alarmen utløses i alle tilknyttede leiligheter.

Utløses begge detektorene i en leilighet, eller blir den manuelle melderen trykket inn, utløses alarm i alle tilknyttede leiligheter.

Fullstendig beskrivelse fra Brakon finnes her etterhvert (og du kan gjerne laste ned den som er nærmest deg).

  • Blokk 34-40
  • Blokk 42-44
  • Blokk 46-58
  • Rekkehus 80, 88 og 96

NB! Bruksanvisning henger også ved siden av brannsentralene og betjeningspanelene!

Viderekobling til vaktselskap
Etter en testperiode på en til to måneder vil alarmen viderekobles til et vaktselskap. 

Hvis alarmen utløses på grunn av en skarp hendelse (brann) i testperioden må brannvesenet kontaktes direkte!

Styret kommer til å informere når viderekobling settes i drift.

Håndtering av feilalarm, detektorer som ble fjernet osv
Fjernet detektor eller fjernet batteri

  1. Brannsentralen holder kontakt med alle detektorene som ble montert. Blir en detektor fjernet, eller batteriene ble tatt ut, vil brannsentralen vise feilmeldinger relatert til denne detektoren. 
  2. Til alle som har fjernet detektorene: husk å sette dem på igjen før anlegget settes i full drift fra starten av februar. 
  3. I første halvdel av februar vil det tas en gjennomgang av alle meldte feil i sentralen og de sakene vil bli fulgt opp direkte med dere. Hvis feilen er relatert til at detektoren ble fjernet eller noe lignende, vil beboeren bli fakturert for den oppfølgingen.

Feilalarm (når viderekobling er satt i gang)

  • Blir en feilalarm for eksempel utløst pga matlaging og den blir ikke stilt av i løpet av 5 minutter, vil den føre til utrykning av vekter og/eller brannvesenet. 
  • Utrykning pga feilalarm vil faktureres til beboeren som har utløst alarmen.

Oppdatert: 29. januar 2024

Comments are closed.