[Se “dialogen” med kundeservice
nederst i artikkelen etter dette ble sendt voi.]
VOI TECHNOLOGY AB
v/press@voi.com, support@voi.com, post@momspartner.com, support@voiapp.io
Hei,
El-sparkesykler har blitt svært vanlige i boområder som Holmlia. Dessverre ser vi mye uansvarlig bruk av disse leiesyklene, og det er nødvendig å iverksette tiltak for å forbedre situasjonen.
Vi ber om at el-sparkesykler fra deres selskap ikke kan parkeres på våre eiendommer. I tillegg ber vi om at syklene får en maksimum hastighet som er i tråd med fartsgrensen i det enkelte borettslag. For eksempel har Hallagerbakken borettslag en fartsgrense på “gåfart” (maksimum 5 km/t).
Disse tiltakene kan teknologisk gjennomføres bl.a. ved hjelp av digitale gjerder (geofencing).
Vi ser også at det er et økende problem at disse syklene plasseres vilkårlig rundt om i vårt område.
Vi antar at dere har rutiner for å skifte batteri og plassere syklene etterpå på godkjente parkeringsområder. Vi vil gjerne få konkret info om deres praksis i vårt område.
Vi ber om et snarlig svar på dette.
Med vennlig hilsen,
Styrenettverket Holmlia med
- Hallagerbakken borettslag
- Asperud borettslag
- Bertramjordet borettslag
- Fjellund boligsameie
- Grensen borettslag
- Lerdalstoppen borettslag
- Nedre Ravnåsen borettslag
- Nordskrenten borettslag
- Nordre Åsgården borettslag
- Sloreåsen borettslag
- Skovbakken borettslag
- Storfjellet Borettslag
- Søndre Åsgården borettslag
- Tirilltoppen borettslag
- Tirilsletta borettslag
- Vestskrenten borettslag
- Åsbråten Borettslag
Sist oppdatert: 28. april 2025
========================================================
En dialog med kundeservice hos voi. kan være illustrerende for hva selskapet oppfatter er service… herunder får man sterk mistanke om at generativ KI («ChatGPT») er brukt på en dårlig måte.
Her er hele dialogen per 29. april i rekkefølge (kun fjernet adresseinfo o.l.):
Antall borettslag som står bak henvendelsen er nå 17 borettslag…
……………………………………………………………………………………….
Første svar etter henvendelsen….
Labinot (Voi Technology). 25. apr. 2025, 08:54 GMT+1
Hei Styret,
Jeg beklager at du måtte oppleve dette, og jeg vil takke deg for at du gjorde oss oppmerksom på problemet. Vi er alltid på utkikk etter måter å forbedre tjenesten vår på, og dine tilbakemeldinger er en uvurderlig del av denne prosessen.
Sikkerhet og overholdelse av lokale forskrifter er topprioriteter for oss. Vi bestreber oss på å sikre at kjøretøyene våre brukes og parkeres på en ansvarlig måte. For å imøtekomme disse bekymringene iverksetter vi for tiden følgende tiltak:
- Brukeropplæring: Vi oppfordrer brukerne våre til å delta i vår nettbaserte trafikkskole, der de lærer om trygg kjøring og riktig parkering i samsvar med lokale trafikkregler.
- Parkeringsverifisering: På slutten av hver tur skal brukerne sende inn et bilde av det parkerte kjøretøyet. Disse bildene kan bli gjennomgått internt, og hvis det viser seg at et kjøretøy er feilparkert, blir det flagget for flytting. Avhengig av brukerens parkeringshistorikk kan vedkommende få en pedagogisk e-post, en advarsel eller en bot.
Jeg har også sørget for å rapportere dette kjøretøyet til vårt lokale team for å sikre at det blir flyttet så snart som mulig.
Hvis det er andre problemer som må tas opp, må du ikke nøle med å gi meg beskjed.
Med vennlig hilsen,
Labinot, Voi Customer Experience Agent
……………………………………………………………………………………….
25. apr. 2025, 09:02 GMT+1
Hei,
Takk for foreløpig svar!
Vår henvendelse har konkrete punkter vi vil ha en tilbakemelding på (geofencing, farten og håndtering av parkering’), – når kan vi forvente svar på dette?
Mvh
Bjørn Tommy Tollånes
Koordinator Styrenettverket Holmlia
……………………………………………………………………………………….
Labinot (Voi Technology). 25. apr. 2025, 09:08 GMT+1
Hei Styret,
Takk for at du tok kontakt – det var leit å høre.
Vi rådfører oss alltid med lokale myndigheter før vi innfører parkeringssoner, ettersom vi er opptatt av å sikre at virksomheten vår har en positiv innvirkning på infrastrukturen i alle byer der vi opererer.
Kan du sende meg et bilde av området der kjøretøyene våre hindret fremkommeligheten, slik at jeg kan se nærmere på saken?
Med vennlig hilsen,
Labinot,
Voi Customer Experience Agent
……………………………………………………………………………………….
25. apr. 2025, 09:26 GMT+1
Hei,
Eiendomsgrensene for de nærmere 30 sameiene/borettslagene som deltar i Styrenettverket Holmlia er offentlig informasjon (https://www.kartverket.no/eiendom/eiendomsgrenser) og dermed har dere oversikt over grensene til eiendommene. I henvendelsen ser dere at dere allerede har påbegynt geofencing (for parkering), men den er ikke nøyaktig f.eks. for Hallagerbakken borettslag.
Privat vil jeg anta at løsningen er:
- Aktiv geofencing for fartsbegrensning og parkering.
- Avtaler om spesifikk parkeringssteder for syklene rundt om i bydelen, med en pant-ordning som gjør det attraktivt for brukerne å plassere syklene på egnet/riktig sted.
Med dette reduserer man ulempene med elsparkesykler, samt irritasjon og dårlig PR for selskapene som gjennomfører egnede tiltak.
Mvh
Bjørn Tommy Tollånes
Koordinator Styrenettverket Holmlia
……………………………………………………………………………………….
Labinot (Voi Technology). 28. apr. 2025, 09:45 GMT+1
Hei Bjørn Tommy Tollånes,
Tusen takk for at du tok kontakt og for at du delte dine forslag med oss.
Vi kan videresende saken din til vårt lokale operasjonsteam for å se på parkeringssituasjonen og vurdere muligheten for å justere parkeringsbegrensningene i området. Jeg vil imidlertid informere om at det dessverre ikke er mulig for oss å sette en hastighetsgrense på 5 km/t, ettersom vårt system tillater en minimumshastighet på 10 km/t i sakte soner.
For at vi skal kunne gå videre med saken, ber vi deg om å sende oss et kart som viser hele området til borettslagene. Dette vil hjelpe teamet vårt å få en bedre oversikt og vurdere hvordan vi kan tilpasse parkeringsinnstillingene.
Takk igjen for ditt engasjement og for at du bidrar til å hjelpe oss å forbedre oss!
Vennlig hilsen
Labinot,
Voi Customer Experience Agent
……………………………………………………………………………………….
28. apr. 2025, 12:27 GMT+1
Hei,
Som jeg sa i forrige mail, oversikt over eiendomsgrensene er offentlig informasjon som dere selv kan finne ut av.
Jeg kan gjøre jobben for dere privat og da fakturere jeg dere for medgått tid. Send meg fakturaadresse og kontaktinformasjon til den som kan inngå en slik avtale.
Mvh
Bjørn Tommy
……………………………………………………………………………………….
På 29. april 2025 kl. 16:03:28, Voi Support (support@voiapp.io) skrev:
Hello Styret,
You have recently contacted our customer service and we would love to know what you think.
Please take a moment to answer one simple question by clicking the link below:
Share your feedback
Here’s a reminder of what your ticket was about:
Labinot (Voi Technology). 28. apr. 2025, 14:34 GMT+1
Hei Bjørn Tommy Tollånes,
Takk for meldingen din.
Det er leit å høre at du har opplevd problemer med dette parkeringsområdet. Voi rådfører seg alltid med lokale myndigheter når vi implementerer parkeringsknutepunkter, og vi er opptatt av å sikre at vår virksomhet har en positiv innvirkning på eksisterende infrastruktur, trafikk, fotgjengere og byer som helhet.
Gitt omstendighetene rundt forespørselen din, har jeg videresendt den til det lokale driftsteamet for å se om det er mulig å justere dette parkeringsområdet.
Vårt oppdrag er å endre måten vi beveger oss rundt i byer på, for å redusere støy, køer og luftforurensning. Til syvende og sist vil det alltid være et lite mindretall som ikke parkerer på en ansvarlig måte. Vi vil at du skal vite at vi jobber hardt for å redusere disse ulempene, samtidig som vi legger til rette for en bærekraftig tjeneste for det ansvarlige flertallet.
Hvis du har flere spørsmål, er du alltid velkommen til å ta kontakt med oss!
Med vennlig hilsen,
Labinot,
Voi Customer Experience Agent
……………………………………………………………………………………….
På 30. april 2025 kl. 00:03:48, Voi Support (support@voiapp.io) skrev:
Kjære herr Tollånes,
Takk for meldingen din og for at du fortsetter å dele dine tilbakemeldinger med oss.
Vi kan forsikre deg om at forespørselen din er mottatt og nøye gjennomgått av vårt kundeopplevelsesteam. Vi har undersøkt saken fra vår side, og som tidligere nevnt har vi videresendt hele omfanget av forespørselen din til vårt lokale driftsteam i Oslo.
Dette inkluderer
En gjennomgang av gjeldende geofencing-grenser for Hallagerbakken-området og andre omkringliggende borettslag.
Vurdering av nye eller justerte parkeringsforbudssoner.
Når det er sagt, krever den type justeringer som etterspørres – særlig innen geofencing og infrastruktur – koordinering med flere interessenter og kan ikke gjennomføres umiddelbart. Vi jobber aktivt med dette og ber om tålmodighet mens driftsteamet vårt undersøker hva som er gjennomførbart innenfor tekniske og juridiske grenser.
Til slutt vil vi si at vi forstår din frustrasjon og har notert oss meldingen som er delt offentlig. Vi setter imidlertid pris på om tonen i dialogen forblir konstruktiv, slik at vi kan samarbeide om en løsning som tjener lokalsamfunnets beste og vår felles byinfrastruktur.
Du vil bli oppdatert så snart vi har mer konkret informasjon å dele. Takk igjen for ditt engasjement og din innsats for nabolaget.
Med vennlig hilsen,
John,
Voi Customer Support Team Lead
……………………………………………………………………………………….
12. mai 2025
Hei,
Takk for svaret.
Mens vi venter på en mer fullstendig og nøyaktig tilbakemelding, undersøker borettslagene videre hva vi kan gjøre med det vi oppfatter som et problem. Vi vil understreke at mange av oss ikke har noe imot el-sparkesykler, forutsatt at bruken blir mer fornuftig og at oppfølgingen fra utleiefirmaene blir mer hensiktsmessig.
I vår vurdering av mulige tiltak, baserer vi oss på følgende avklaringer:
- Borettslagets eiendommer er privat grunn, og lokale myndigheter har ikke råderett over disse.
- Statens Vegvesen definerer elsparkesykkel som “liten elektrisk motorvogn”, mens elsykkel er definert som sykkel. Man kan få gebyr hvis du parkerer feil. Dersom man parkerer slik at elsparkesykkelen er til hinder eller ulempe for andre, eller på områder hvor skilt viser at parkering ikke er tillatt, kan man få gebyr.
- Statens Vegvesen har også informert oss om at dersom VOI hevder at de ikke er klassifisert som liten elektrisk kjøretøy, må de ha fått godkjent en dispensasjon for at elsparkesyklene skal kunne regnes som sykkel. Per i dag har ikke VOI en slik dispensasjon. Vår konklusjon: Små elektriske kjøretøy må forholde seg til de regler og reguleringer som borettslaget selv bestemmer, herunder vår fartsgrensebegrensning og våre parkeringsbestemmelser.
- Det er verdt å merke seg at konkurrenter som Bolt allerede har implementert parkeringsforbud i alle borettslag, noe som ikke kan overstyres av brukerne.
Elsparkesykler som er henslengt (≈ parkert) på vår eiendom kan dermed ilegges kontrollavgift. Siden de mangler registreringsnummer, slik biler har, er en mulighet at vi samler dem inn og at de blir utlevert mot en administrasjonsavgift (og betalt kontrollavgift). Vi tar sikte på å sjekke ut om dette er noe vi skal delegere til parkeringsselskaper.
Inntil videre avventer vi en snarlig, konkret tilbakemelding på:
- Digitale gjerder og geofencing: Vi ser at flere av borettslagene i appen har fått en merking, og vi vil be våre kollegaer om å gå inn på appen og sjekke i hvilken grad disse er nøyaktige nok.
- Regulering: De merkede områdene må ha en regulering med hastighetsbegrensning i henhold til det enkelte borettslags bestemmelser og parkeringsforbud.
- Parkeringsplasser for sparkesykler: VOI bør snarest inngå avtaler om parkeringsplasser, for eksempel i tilknytning til kollektivtransporten, butikker etc. En pantordning som gjør det attraktivt for brukerne å plassere syklene på egnet/riktig sted, vil også kunne hjelpe. Dette er blant annet gjennomført i København, så det bør være gjennomførbart også her.
Vi ber om en tydelig tilbakemelding på disse punktene.
Mvh
Bjørn Tommy Tollånes
Styrenettverket Holmlia
Vår dialog ligger ute offentlig her: https://hallagerbakken.no/aktuelt/elsparkesykler-apen-henvendelse-til-voi/
……………………………………………………………………………………….