Welcome to Hallagerbakken borettslag   Click to listen highlighted text! Welcome to Hallagerbakken borettslag Powered By GSpeech
Aktuelt

“Avvik – ingen hjemme!”

Print Friendly, PDF & Email

Oversikten ovenfor inngikk i meldingen fra VVS Gruppen om at en andelseier ikke slapp dem inn for å gjøre en avtalt jobb og en annen ikke var tilstede når de kom.

Hvordan kan styret formulere budskapet nedenfor slik at det blir forstått og akseptert?

«I forbindelse med montering av trykkreduksjonsventil i nedre del av borettslaget er det viktig at beboer er tilstede eller sørger for at installatør slipper inn. Vi har på forhånd informert beboere i form av brev, innlegg på facebook og på hjemmesiden. Det er satt opp avtaler til den enkelte bolig og det er viktig at disse følges opp i form tilstedeværelse eller tilgang til bolig.

Vi vil minne om at det kan få økonomiske konsekvenser når installatør ikke får tilgang til avtalt tid.» 

Hvem skal betale?
Prislappen for dette:

  • at andelseieren ’nektet håndverkere å komme inn» fordi “de ikke viste” om dette og
  • den som ikke var hjemme på avtalt tidspunkt,

er høyere enn hva det koster å ha miljøcontaineren på besøk en gang i borettslaget. Hvem skal ha denne regningen? Er det rett at du og meg skal betale den (felleskapet)? Noen innspill til vurderingen.

  • Det er ubestridelig at andelseieren har en plikt på seg å sørge for at borettslaget (eller vår engasjerte leverandører) har tilgang til egen bolig slik at borettslaget kan håndtere sine vedlikeholdsforpliktelser.
  • Dette tiltaket har det vært varslet om på nettsidene våre (og via Facebook), i tillegg til at alle berørte andelseiere har fått brev i posten om dette. 
  • Alle berørte andelseiere har også fått et brev i posten om tidspunkt for utbedringen og beskjed om å ta kontakt dersom tidspunktet ikke passet. Det er ikke gjort i de to nevnte sakene.
  • (Leverandører som har gitt en pris til borettslaget har gjort det med fornuftige vilkår, og disse er en forutsetning for at vi skal få konkurransedyktige priser på det vi bestiller.)

Styrets utgangspunkt er da at andelseieren må betale merkostnaden. Hva tenker du?

(Styret tar selvfølgelig kontakt med de andelseierne som nå er berørt for å høre deres begrunnelse for det inntrufne, og er situasjonen f.eks. en hastig sykehusinnleggelse årsaken til at man ikke var der til avtalt tid, så skal vi vise godsiden fram.)

Sist oppdatert: 25/11/2022

Comments are closed.