Welcome to Hallagerbakken borettslag   Click to listen highlighted text! Welcome to Hallagerbakken borettslag Powered By GSpeech
Hallagerbakken borettslag

Hva er støy i borettslaget?

Print Friendly, PDF & Email

Barnelek er smilegrunnlag for noen, og støy for andre. Samtaler med besøkende på balkongen er et levende bofellesskap for noen, og støy for andre. Håndverkerne som arbeider er forventningen om nytt kjøkken for eierne, og støy for andre.

Dersom du opplever noe som støyende er første tiltak å ta en prat med den ansvarlige, fra beboer til beboer. Og dersom du planlegger å gjøre noe andre kan oppfatte som støy; varsle de berørte. Stort sett løser dette de fleste forhold. Rammen for disse samtalene er normal folkeskikk, i tillegg til noen regler og realiteter:

Det er ikke tillat å bore i veggen ved midnatt slik at naboen blir forstyrret, selv om du mener at midnatt er et kurant tidspunkt å henge opp bildene du arvet fra svigermor. Det er ikke tillatt å ha en langvarig, høylytt krangel på balkongen slik at naboer blir forstyrret (ei heller på mobiltelefon). Det er ikke tillatt å skape et utrygt bomiljø for barn ved å kjefte på dem bare fordi de leker litt støyende på lekeplassen.

Vedtektene, Husordensreglene og det alminnelige lovverket regulerer en del av diskusjonene om hva som «er akseptabel støy». F.eks. når Husordensreglene våre sier at det skal være ro fra kl. 22:00 til 8:00, så betyr ikke det at håndverkerne kan jobbe utover kvelden. Husordensreglene sier jo også at bygningsmessige arbeider kun kan skje frem til 17:00 (men det er lov å la malerkosten bevege seg utover kvelden…).

Tilsvarende er ikke trappeoppgangen en lekeplass på noe tidspunkt på døgnet, det er en transportåre hvor vi forventer at barn gir normal lyd fra seg når de er på vei til og fra leiligheten. Men det må være lov for en 5-åring å stanse i oppgangen og ha en samtale med en lekekamerat, på lik linje som voksne.

Vi bor i et borettslag, som betyr at vi bor tett på hverandre. Derfor må vi ta litt mer hensyn til hverandre. Og det betyr at vi må akseptere at folk lever og har liv nær oss. Barn skal få leke, man skal kunne ha en solskinnsmiddag på balkongen, det er lov å pusse opp i boligen osv. Det er lov å kjøre forsiktig inn en fullastet bil for å laste av posene fra Sverige-turen, men det er ikke akseptabelt å la bilen stå i flere timer utenfor mens du rydder ut av posene. Det er lov til å gråte høylytt en kveld i egen leilighet i sorg, det er lov å ha en festlig tilstelning med musikk og latter en gang i blant (spesielt når volumknappen på anlegget er på vei nedover mot kl. 23:00) og hunden må få lov til å bjeffe en gang når det ringer på døren. Men en hund kan ikke stå å bjeffe hele dagen mens den venter på at eierne skal komme hjem.

Styret er ikke…
Det er mange forventninger til et styre, og når man tenker seg om, så forstår de fleste at det er mange ting styret ikke er! Styret er ikke politiet, barnevern, konfliktråd, allmenn domstol, vaktmester, resepsjon på hotellet, barnevakt, hittegodskontor for bortglemte ting, eller «misjonær» for dine meninger. Hva er så styrets rolle i forbindelse med klager på støy?

Klager
Styret får en gang iblant klager på «støy». Vårt utgangspunkt er:

  1. Kardemommeby-tilnærmingen:
    Vi ber folk snakke sammen og håper naboer kan finne en konstruktiv løsning sammen.
  2. Vi leser Vedtektene, Husordensreglene og tidvis annet lovverk og ser om dette gir svar med tanke på å ta en beslutning. Deretter tar vi eventuelt en prat med de berørte for å se om vi kan bidra til at ting løser seg.
  3. Av og til er, eller blir, dette en konflikt.
    Generelt ber vi naboer som har en «støyende nabo» om å ringe vekterselskapet, som da vil komme å ta en kort prat med vedkommende. Vekterselskapet skriver alltid en rapport som kommer til styret. Dersom vakta har registrert «uakseptabel støy» så vil det komme fram av rapporten. For styret er dette dokumentasjon, som igjen er nødvendig for at styret skal kunne gjøre ytterligere tiltak.
  4. Konfliktrådet.
    Alle (styret har ingen sær-rettigheter/-plikter) kan kontakte konfliktrådet og få hjelp av dem til å megle i en konflikt f.eks. med en nabo.
    Konfliktrådet i Oslo og Akershus:  oak@konfliktraadet.no, http://www.konfliktraadet.no
  5. Utover dialog har vi strengt tatt bare et virkemiddel, og det er at vi kan begjære en leilighet solgt dersom vi har sannsynliggjort (les: dokumentert!) uakseptabel atferd fra beboer/andelseier over tid.
    (Til informasjon: vi har hatt slike saker i nyere tid!).

God naboforhold og godt bomiljø skapes av oss alle. Det kan ikke delegeres.
Snakk med (ikke til!) barna og naboene, og vær et godt eksempel selv!

 

Sist oppdatert: 23/9-2019 [BTT]

Comments are closed.